VG-Los-Rijsoord_website-header_1280x490

1.2 PURETECH PEUGEOT, CITROËN, DS EN OPEL

De Puretech motoren van de PSA-groep (Peugeot, Citroën, DS en Opel) zijn zuinige, revolutionaire motoren. Sinds 2014 zijn ze op de markt gekomen en sindsdien kunnen er problemen optreden als gevolg van slecht onderhoud, verkeerde oliekeuze of verkeerd autogebruik. Wanneer u een auto heeft met een 1.2 Puretech motor kunnen de volgende problemen ontstaan.

  1. Versleten, opgeloste of gebroken distributieriem
  2. Olieverbruik

VERSLETEN, OPGELOSTE OF GEBROKEN DISTRIBUTIERIEM

Puretech-motoren hebben in plaats van een droge distributieriem of een distributieketting een mix van beide; een natte distributieriem. Hiervoor is gekozen zodat er minder frictie plaatsvindt, wat goed is voor het verbruik en de emissie. Ook is het motorgeluid aanzienlijk minder, doordat de olie het geluid absorbeert. Wanneer het oliedruklampje gaat branden betekent dit waarschijnlijk dat;

  • De distributieriem versleten of opgelost is.
  • De oliezeef vol zit met stukjes rubber.

Gevolg hiervan is dat de olietoevoer onvoldoende zal zijn waardoor de kans op motorschade aanzienlijk groter is waardoor de kosten enorm zullen toenemen. Denk daarbij aan;

  • Gescheurde kleppen
  • Kromme zuigers
  • Drijfstangschade

OPLOSSINGEN VAKGARAGE LOS RIJSOORD

  • Vernieuwen van de distributieriem, geleiders en spanners
  • Reinigen van de oliezeef
  • Verversen van de motorolie met de juiste PSA-specificaties en het oliefilter
  • Motorclean; het reinigen van de inlaatzijde van de motor
  • Foutgeheugen resetten met een uitgebreide proefrit

KOSTEN

€850,- inclusief BTW. 6 maanden garantie op alle vervangen onderdelen.

  • Inclusief vervangend vervoer
  • Bij een gebroken distributieriem zal de schade groter zijn. Een prijsindicatie na diagnose wordt altijd bij voorbaat doorgegeven

OLIEVERBRUIK

De oorzaak van olieverbruik ligt voornamelijk bij het gebruiken van de verkeerde olie, het maken van korte ritten en het rijden met een laag toerental. Hierdoor treedt vervuiling op in het inlaatgedeelte van de motor. Daardoor zal de motor onregelmatiger gaan lopen en in het voorstadium kapotte bougies of injectoren opleveren. Het probleem zal uiteindelijk komen in het verbrandingsgedeelte van de motor zoals;

  • Vastzittende zuigerveren
  • Kapotte kleprubbers

OPLOSSING

  • Vervangen van de zuigerveren en olieschraapveren
  • Vervangen van kleprubbers
  • Motorclean; het reinigen van de inlaatzijde van de motor
  • Vernieuwen van de distributieriem, geleiders en spanners
  • Reinigen van de oliezeef
  • Verversen van de motorolie met de juiste PSA-specificaties en het oliefilter
  • Foutgeheugen resetten met een uitgebreide proefrit

KOSTEN

€2750,- inclusief BTW. 6 maanden garantie op alle vervangen onderdelen.

  • inclusief vervangend vervoer
  • Bij een grotere interne motorschade zal altijd een prijsindicatie bij voorbaat doorgegeven worden.